Anna Teele Orav. Eesti Ekspres, 17.05.2023 

Statistilised andmed leitavad artikli lingil.

Esmasünnitaja keskmine vanus aina kasvab. Põhjuseid, miks mitte saada esimest last, on alla 30aastastel noortel küll ja veel.

Saan suvel 27. Enamik minu sõpru on samas vanuses. Ühel neist on laps. Teistel kellelgi ei ole. Kui näeme üle pika aja, tuleb laste saamine jutuks. See, kui tutvusringkonnas keegi last ootab, on erand. Ja eranditest rääkimine on alati põnev.

Olen käinud mitmes koolis ja huviringis, elanud eri paigus, minu tutvusringkond on päris suur. Tean vähe omavanuseid, keda 27aastasena vaimustaks mõte saada esimene laps. Keda rõõmustaks kõiksugu kriiside keskel teadmine, et nende elu läheb kindla peale keerulisemaks, teadmata seejuures täpselt, kui keeruliseks. „In this economy?“ ja „In this climate?“ küsivad noored.

Ühed mu tuttavad, Tallinnas elavad 20ndate teises pooles mees-naine küll sooviksid saada last. Aga nad lükkavad seda aina edasi. Põhjus: kuigi mõlemal on hea palk – üle Harju keskmise –, ei ole nad rahaliselt valmis. Nad teavad, et neil tuleb arvestada sellega, et nad ei pruugi saada oma lapsele Tallinnas lastesõimekohta. See võib tähendada kulu erahoiule mitusada eurot kuus. Praegu koguvadki nad selleks raha.

Põhjuseid, miks esimese lapse saamisega venitatakse või pole lapsed üldse plaanis, on noortel palju teisigi. Ka väljaspool minu tutvusringkonda.

„Laps on luksuskaup“

Liisale* (27) ei meeldinud juba pubekana lapsed. „Ühel hetkel hakkasin mõtlema, et äkki ma ei vihkagi lapsi ja nad on okeid, aga siis tulid teised argumendid, miks ma lapsi ei taha.“

Esimene põhjus on raha. „Mitte et neil on tingimata vaja peeneid hobisid ja asju, aga sul peab olema võimalus temaga kodus istuda, kui ta on haige. Et saad lubada endale kvaliteetaega, sest aeg on raha. Me teenime mõlemad elukaaslasega üle Eesti keskmise, aga ma ei kujuta ette, et meil oleks aega ja raha lapsega tegeleda või vahepeal lapsehoidja palgata.“

Teine põhjus on kapitalismiviha. „Ei tahaks tuua siia ilma ühte inimest juurde, kes peab sellesama jama sees surmani töötama. Töötan ametlikult üle täiskoha-aja, tahaksin liikuda selle poole, et saaksin oluliselt vähem tööd teha. Kui ma sünnitaksin veel lapse, siis ei saaks üldse rääkida mingist finantsvabadusest, isegi mitte finantsturvalisusest.“

Kolmandaks kliima. „Mitte ükski kliimaraport ei anna inimkonnale lootust. Isegi kui Eestis on praegu okei, me kohe ära ei upu ja joogivesi otsa ei saa, siis tegelikult on see ka meie probleem, kui Bangladesh upub ning üle ilma käivad kliimasõjad ja võitlus puhta vee pärast. Selles valguses on ebamoraalne saada laps. Tema peab selle kõigega ju edasi elama. Ainult ülirikkad ostavad end nendest muredest välja.“

Petersen juhib tähelepanu ka asjaolule, et laste saamise soov sageli kasvab vanusega. „Vanemad inimesed üldjuhul kahetsevad ainult seda, et neil pole peret või peres häid suhteid, mitte, et mõne hobiga tegelemata jäi. Hobidega saab tegeleda kogu elu, kuid lapsi on võimalik saada vaid elukaare esimeses pooles.“

Neil, kes usuvad, et keset kliimakriisi lapsi sünnitada on ebamoraalne, puudub Peterseni hinnangul ajalooline perspektiiv. „Inimeste põhiprobleem läbi aja on olnud elementaarne ellujäämine äärmuslikus vaesuses. Praeguste noorte vanavanemad kogesid maailmasõda ja stalinismi, vanemad okupatsiooni ja defitsiiti. Kas toona oli laste ilmale toomine samuti ebamoraalne? Noored võiksid rohkem rääkida oma (vana)vanematega nende noorusajast, lugeda varasemate põlvkondade elu ja murede kohta. Siis uuesti mõelda, kas nende mured ikka on tegelikult nii suured. Tänapäeva Eesti noorte eluprobleemid on väiksemad kui eelmistel põlvkondadel, samuti väiksemad kui eakaaslastel enamikus maailma riikides.“

Eelmisel aastal registreeriti Eestis üle viie tuhande surma rohkem, kui oli sünde. „Väikese rahva puhul on see kriitiline,“ ütleb Petersen. „Kõik noored on arvatavasti kuulnud arstide, õpetajate ja oskustöötajate puudusest, mis on tegelikult aastakümnete pikkuse väikese sündimuse tagajärg. Kas noored üldse näevad enesel rolli rahva edasikestmisel või on see võõras mure?“

Esimese lapse sünni edasi lükkamine ei pruugi olla hea mõte

Tänapäeval räägitakse, et 40 on uus 30 ja laste saamist võibki rahulikult edasi lükata. Arstid aga näevad selle mündi teist poolt.

Ida-Tallinna keskhaiglas viljatusraviarstina töötav Kai Haldre märgib, et keskmine eluiga on küll tõusnud, aga naise viljakus pole sajandite jooksul muutunud. „Individuaalne viljakus on inimestel küll erinev, eriti kiire munarakkude kvaliteedi ja hulga langus hakkab enamikel naistel toimuma pärast 35. eluaastat, teatud määral juba alates 32. eluaastast.“

Samadel põhjustel on suurem raseduse katkemise võimalus. „Toimub looduslik valik võimalikult terve järglase suunas. Ükski katse munasarju kuidagi „noorendada“ või tüvirakkudest värskeid munarakke kasvatada pole siiani edukas olnud.“

Lisaks suureneb aastatega nende naistehaiguste esinemissagedus ja tõsidus, mis rasestuda ei lase: endometrioos, emaka- ja munasarjakasvajad. Süvenevad kaasnevad kroonilised haigused ja eluviisi mõjud.

„Enam kui 30 aastat töötanud naistearstina olen väga nõus professor Ene-Margit Tiidu väitega, et vabatahtlik lastetus ei ole Eestis kunagi olnud ega ole ka praegu populaarne. Isegi kui need seisukohad kuskil väga valjult ja pealetükkivalt kõlavad. Lastetuks jäänud naised ja mehed peavad selle eksistentsiaalse, väga isikliku murega kuidagi edasi elama, lastetusele oma peas „koha leidmine“ on selleks üks võimalusi. Samuti jagan praktikuna professor Tiidu arvamust, et pidev negatiivne hala sündimuse kohta hakkab olema nagu isetäituv anum. Eriti kurb, kui seda ebaprofessionaalsete argumentidega poliitsõdades kasutatakse ja võimendatakse.“

Haldre usub, et esmasünnitaja vanuse tõus peatub meil sarnaselt nende arenenud maadega, kus sünnitusiga hakkas tõusma mitukümmend aastat varem kui Eestis.

„Enamasti on inimesel 20. eluaastate keskpaigaks saabunud piisav küpsus, et näha oma eluplaanide suurt pilti. Kui sellesse plaani mahub enam kui üks laps, siis tuleks kindlasti viljakuse bioloogiaga arvestada.“

Eestis rahastatakse viljatusravi kuni naise 40. eluaastani. „Selle piirangu ainus põhjus ongi asjaolu, et kalli ravi edukus on naise oma munarakkude kasutamisega edaspidi peaaegu olematu,“ ütleb Haldre. Ta lisab, et sobiva meespartneri puudumisel on osa vanuseprobleemi teadvustanud naisi otsustanud, et külmutavad tulevikus kasutamiseks munarakud või kasutavad emaks saamiseks doonorspermat. „See on kindlasti parem lähenemine.“

Tartu Ülikooli kliinikumi meestekliiniku juht dr Kristjan Pomm toob välja mõned riskid, mis kaasnevad sellega, kui mees lükkab isaks saamist edasi: kui 40–44aastaste meeste grupist vaadata viljakaid ja viljatuid mehi, siis neil, kellel on viljakus kahanenud, on ka kaks korda sagedamini kaasnevaid haigusi. „Kaasaegne viljatusravi võib teha mõnikord imesid, kuid meditsiinis me vaid imedele lootma jääda ei saa.“

Pommi sõnul tasub arvestada ka sellega, et üle 40aastaste isade lastel on suurenenud risk kaasasündinud arenguhäirete, näiteks südameveresoonkonna ja kuse-suguteede osas, ning sagedamini huule- ja suulaelõhet, samuti erinevaid kromosomaalseid haigusi ja autismispektrihäireid.

„Meestel on küll võrreldes naistega väga suur eelis saada lapsevanemaks ka hilisemas eas, kuid alates 40ndatest hakkavad ka mehe viljakustervisenäitajad vaikselt halvenema ja langus on eriti kiire, kui mehel on palju kaasnevaid haigusi, ülekaal või äärmusikult ebatervislik eluviis. Seega mõte, et „mehed ei saa kunagi vanaks ja isaks saada on võimalik ka kõrges vanuses“ on paremini saavutatav juhul, kui on elatud terviseteadlikult.“

Pigem koer ja kass kui laps

„Praegu võib Kadrioru pargis näha noori inimesi, kes peaksid lapsevankrit lükkama, aga neil on selle asemel koer. Ükskord kuulsin, kuidas üks noor mees ja neiu arutasid: oi, tahaks veel ühte koera võtta!“ Nii rääkis Erki Nool intervjuus Vilja Kiislerile.

Ka selle artikli tarbeks intervjueeritud on märganud, et noored paarid võtavad pigem kassi ja koera, kui otsustavad saada lapse.

„Umbes kuni 12aastane vastutus hinge eest, kes saab ka päeval üksi kodus olla, on paljude jaoks meeldivam variant kui eluaegne moraalne vastutus kellegi pärast, kelle kasvatamiseks peab esimesed paar aastat muust elust üldjoontes ka kõrvale astuma,“ pakub trendi selgituseks kasvatuspsühholoog Merilin Mandel.

„Vajadus lähisuhete ja hoolitsemise järele on olemas, aga lapsi ei julgeta muretseda,“ lisab sotsioloog Mare Ainsaar. „See ongi tänapäeval suurem koorem, sest ka vanematele ja laste elutingimustele on suuremad nõuded.“

Dagmar Kutsari sõnul on see paarisuhetele ülikasulik, kui leitakse ühiseid eesmärke ja hoolitsuse objekte. „Lemmikloomad pakuvad väga palju lähedust, soojust, head tuju, kuid vajavad ka igapäevast hoolt ja koordineeritud kohustuste jaotamist. Paarisuhetele mõjub lemmikloom, näiteks koer, väga hästi.“

Hillar Petersen pakub, et koera võtmine enne laste saamist võib olla seotud valmisolekuga esialgu vähem vastutust võtta. „Seega võib sellel olla nii lapse saamist soosiv kui pärssiv mõju, sõltuvalt sellest, kuidas koera eest hoolitsemine õnnestub. Rahaliselt võib kodulooma võtmine ja pidamine osutuda kallimaks, kui esialgu arvatud. Kui soovitakse enne pere järelkasvu planeerimist piisavat majanduslikku kindlust saavutada, võib mõni kulukam koduloom valmistumist pikemaks venitada.“

Petersen lisab, et enamikus peredes eksisteerivad lapsed ja koduloomad koos, seda sageli laste soovil ja lastele vastutuse õpetamise eesmärgil. „Koera olemasolu peres ei ole tavapäraselt kuidagi lapse saamise takistus, pigem on naljatamisi rahvasuus räägitud, et alguses võetakse koduloom harjutamiseks ja seega on varsti ka lapsi oodata.“